Borrar

Estratègies de motivació a l'aula

Com a professionals del món educatiu, sabem com és d’important mantenir l’alumnat entusiasmat per aprendre cada dia. Al capdavall, la motivació és clau perquè s’involucrin més a classe i perquè s’hi deixin la pell.  Quan estan motivats, no només participen més, sinó que també milloren les qualificacions i gaudeixen del procés d’aprenentatge. Projectes educatius, metodologies educatives, recompenses emocionals i dinàmiques concretes només són algunes idees que t’hi poden ajudar. Vols saber-ne més sobre la importància de la motivació i com pots despertar-la en els estudiants? Et donem les claus que necessites!

Què és la motivació en l’aprenentatge?

La motivació en l’aprenentatge és essencial! Tinguis l’edat que tinguis, aquest factor és fonamental si vols progressar i avançar de la millor manera en el procés educatiu. Si bé en el cas dels infants petits això esdevé indispensable, encara és més recomanable disposar de projectes per a l’educació Infantil que tinguin en compte aquest aspecte.

En concret, aquest terme fa referència a la força interna o externa que impulsa una persona a actuar, persistir i assolir objectius en el context educatiu. És un factor clau que influeix en la disposició dels estudiants a aprendre, en la qualitat de l’aprenentatge i en la capacitat de superar reptes acadèmics.

Factors que influeixen en la motivació de l’alumnat

Però... què influeix en la motivació de l’alumnat? Què és més decisiu perquè tinguin més interès d’aprendre? Principalment:

  • Interès en l’assignatura que s’imparteix.

  • Confiança en les capacitats pròpies.

  • Valor i utilitat percebuda del contingut acadèmic.

  • Establiment d’objectiu clars.

  • Suport i reconeixement educatiu.

Tècniques de motivació

Si vols augmentar la motivació de l’alumnat, has de saber que hi ha algunes tècniques i estratègies psicològiques i pedagògiques que t’hi poden ajudar.

  • Estimular l’autonomia: per exemple, dona’ls l’oportunitat de triar els temes dels treballs, dels projectes, les maneres de presentar, el tipus d’examen, etc.

  • Marcar metes i oferir retroalimentació: el més recomanable és que les metes que es marquin siguin clares i que, com a docent, ofereixis feedback als estudiants. Si els reconeixes els mèrits, es veuran més motivats a continuar.

  • Fer servir reforços intrínsecs: fomentant la satisfacció personal i l’interès genuí en l’aprenentatge, i motivant l’alumnat perquè trobi un significat en les tasques acadèmiques.

  • Afavorir la col·laboració entre l’alumnat: promovent activitats en grup i projectes col·laboratius que desenvolupin habilitats socials i de treball en equip, a fi d’augmentar i la motivació i el compromís.

  • Relacionar l’aprenentatge amb la vida diària: connectant els conceptes acadèmics amb situacions i problemes del món real, i ajudant els estudiants a veure la rellevància i l’aplicació del que aprenen.

Activitats de motivació a l’aula

El fet d’incorporar activitats de motivació a l’aula pot transformar la manera com l’estudiantat es relaciona amb l’aprenentatge. Hi ha diverses estratègies que poden inspirar l’interès de l’alumnat i mantenir-lo, i així crear un ambient d’aprenentatge més positiu.

Dinàmiques de grup i col·laboratives

Les dinàmiques de grup i col·laboratives són una estratègia molt bona per fomentar el treball en equip i l’aprenentatge conjunt, i, d’aquesta manera, motivar l’alumnat. Pren nota d’aquestes idees:

  • Corrent elèctric: l’alumnat s’ha d’asseure en una rotllana i s’ha d’agafar de les mans. El professor fa un senyal (per exemple, amb una encaixada de mans) i cada estudiant l’ha de transmetre ràpidament al següent. L’objectiu és mantenir el «corrent» constant i ràpid al llarg de la rotllana, per tal de fomentar la concentració i la coordinació.

  • Cadena de paraules: el primer estudiant diu una paraula relacionada amb un tema específic i el següent n’ha de dir una altra que comenci per l’última lletra de la paraula anterior. El joc segueix d’aquesta manera al voltant de la rotllana.

  • Fes-me un dibuix a l’esquena: els alumnes, per parelles, s’asseuen l’un davant de l’altre. Un alumne dibuixa una figura senzilla a l’esquena del company amb el dit i el company ha d’endevinar què ha dibuixat. Molt senzill i divertit!

  • Endevina qui soc: cada estudiant rep una targeta amb el nom d’un personatge famós, d’un animal o de qualsevol altra categoria que se’ls acudeixi o que marqui el docent. Cada alumne s’ha d’enganxar la targeta al front sense mirar-la i ha de fer preguntes a la resta per endevinar qui és. I recorda: només poden fer preguntes de sí o no!

Activitats individuals per fomentar l’interès

A banda de les dinàmiques de grup, també hi ha activitats individuals que ajuden a mantenir l’interès entre l’estudiantat i a fomentar-lo:

  • Diaris d’aprenentatge: Per què no proves d’animar els estudiants perquè escriguin un diari on puguin reflexionar sobre el que han après? També el poden fer servir per expressar els seus pensaments i les emocions sobre els temes que s’hagin tractat a la classe, i per planificar els seus objectius futurs.

  • Lectures seleccionades: una bona idea és oferir una varietat de llibres, articles i altres materials de lectura i permetre que els estudiants triïn els que més els interessin com a lectura trimestral, per exemple. Poden escriure ressenyes, fer resums o crear presentacions del que hagin llegit.

Creació d’un blog: Animar els estudiants a crear un blog sobre un tema que els apassioni pot ser una gran idea! Aquesta activitat pot incloure escriptura, fotografia, videografia i fins i tot edició, i els permet desenvolupar habilitats tècniques i creatives. 

Com pots sorprendre l’alumnat el primer dia de classe

Les primeres impressions compten! Per això mateix és important donar una bona impressió el primer dia de classe, ja que pot ser essencial per motivar l’alumnat des de l’inici. En vols alguna idea? Para atenció!

  • Presentació personal i pròxima: presenta’t durant uns quants minuts i parla una mica de tu, dels teus interessos i de la teva experiència. Això ajudarà que et vegin com una persona accessible i pròxima.

  • Activitat per trencar el gel: organitza una activitat divertida que permeti que l’alumnat es presenti i es conegui entre si. Aquesta activitat pot ser un joc, una dinàmica de grup o una presentació personal breu.

  • Escolta activa: dedica un temps a escoltar les preocupacions, les preguntes i les expectatives de la classe. Així, demostraràs que valores la seva opinió i que hi ets per fer-los costat.

  • Activitat d’introducció al contingut: comença amb un tema interessant o una activitat relacionada amb el contingut del curs. Això despertarà l’interès i mostrarà que l’aprenentatge serà dinàmic i entretingut.

  • Tancament positiu: acaba la classe amb una nota positiva, agraint a la classe la seva participació i expressant el teu entusiasme pel curs. Convida’ls a reflexionar sobre el que han après i a compartir les seves expectatives per a les pròximes sessions.

Tècniques motivacionals efectives

Finalment, però no menys important, has de tenir en compte que aconseguir una bona motivació dels estudiants també implica treballar tècniques que els ofereixin alguna mena de recompensa emocional. Aquestes recompenses emocionals no només reforcen l’autoestima i la confiança, sinó que també fomenten el sentiment de pertinença i la satisfacció personal; per això són essencials per mantenir el seu entusiasme i el compromís.

Ús de recompenses i reconeixements

Incentivar l’alumnat amb recompenses pot ser una manera molt bona de mantenir-los motivats. Les recompenses no han de ser sempre materials; un simple reconeixement verbal pot suposar una gran diferència, o fins i tot que el premi consisteixi en sortides o excursions educatives, per exemple. Celebrar els petits èxits i els grans proporciona una sensació d’acompliment i els motiva a seguir esforçant-se.

Establiment de metes i reptes

Dividir les tasques grans en reptes més petits i més fàcils de gestionar pot fer que els objectius semblin menys aclaparadors i més assolibles. A més a més, els reptes es poden tornar una font de diversió i de competència sana, a fi de fomentar l’esforç i la perseverança.

Manteniment de la motivació a llarg termini

Ara bé, no has d’oblidar que, al capdavall, el que més importa –i potser el més complicat– és mantenir la motivació de l’alumnat a llarg termini. De poc servirà que comencin el curs amb il·lusió que i després la perdin al cap de pocs dies.

Amb aquesta finalitat, és fonamental avaluar regularment el progrés dels estudiants i ajustar les estratègies motivacionals en funció de les experiències i els resultats. El fet d’oferir retroalimentació constructiva i celebrar els èxits, per petits que siguin, pot mantenir l’entusiasme i el compromís. A més a més, proporcionar recursos addicionals, com ara materials d’estudi, tallers i activitats extracurriculars, pot enriquir el procés d’aprenentatge i mantenir l’interès de l’alumnat. La clau és que siguis flexible i que estiguis disposat a innovar perquè la motivació perduri al llarg del temps!

Subscriu-te al butlletí de novetats
Tota l'actualitat de Santillana en un sol clic
x