Ensenyar els més petits a respectar els altres és un dels puntals més importants, tant a casa com a l’aula, especialment, quan comparteixen entorn amb infants amb necessitats educatives especials o amb discapacitats. Com a pares o mares i docents, sabem que no sempre és fàcil aconseguir que els infants comprenguin la importància de conviure amb harmonia i d’acceptar les diferències. Tanmateix, hi ha dinàmiques senzilles i efectives per treballar el respecte a l’aula, que es poden incloure als projectes dels centres educatius, per ajudar-nos a fomentar aquest valor tan indispensable d’una manera pròxima i divertida.
El respecte sempre és important; però... sabies que és essencial que es treballi als projectes d’Educació Infantil, perquè és indispensable per al desenvolupament de la canalla? És així perquè el respecte influeix directament en diversos aspectes de la vida: en les relacions amb altres persones, en la qualitat d’aquestes relacions i en els valors que adquireixen en cada etapa de la vida. Per tot això, aquest valor garanteix el benestar social i emocional dels infants. Per tant, treballar el respecte té una importància cabdal també en l’àmbit educatiu, on ens podem ajudar de diverses estratègies de motivació, així com de dinàmiques per treballar-lo a l’aula.
El respecte s’ha de treballar en totes les etapes escolars; però treballar-lo en les primeres és més que essencial, perquè els infants es troben en una edat en què desenvolupen gran part de la seva personalitat i les dinàmiques que segueixen i que seguiran amb les amitats i els companys, tant a l’escola com en l’àmbit personal. Treballar valors com aquest de la manera adequada no és sempre fàcil, però no et preocupis! Hi ha nombroses activitats i dinàmiques per treballar el respecte a l’aula que pots posar en pràctica.
Aquesta activitat consisteix a fer que els infants es posin en la situació d’altres, perquè comprenguin i entenguin així més punts de vista més enllà del propi i per tal de promoure l’empatia. Per jugar-hi, s’han de crear diferents escenaris ficticis relacionats amb el dia a dia. Per exemple: «La meva mare renya el meu germà». En aquest cas, cada alumne adopta un paper diferent, com ara el de la mare, el germà o un observador. Així, els estudiants poden reflexionar sobre les emocions i les reaccions de cada personatge. Aquesta pràctica ajuda a treballar el respecte, la tolerància i la resolució de conflictes de manera constructiva.
És ideal per fomentar la inclusió a l’aula i per treballar amb infants amb necessitats educatives especials, perquè els permet practicar habilitats socials en un ambient segur i controlat.
En aquest cas, l’alumnat s’ha d’asseure en cercle i entre tots i totes s’han de lloar mútuament. És important que les lloances siguin sinceres, respectuoses i constructives; per això és imprescindible guiar-los al llarg de la dinàmica.
Cada infant ha de dir alguna característica positiva sobre el company que té a la dreta, en què destaqui les qualitats personals, les habilitats o els èxits. La clau és estimular l’empatia i l’autoestima; per tant, es pot incentivar l’alumnat perquè reflexioni prèviament sobre el que li agrada o el que admira de la resta. Aquesta dinàmica no només reforça els llaços a l’aula, sinó que també ensenya a valorar les diferències individuals i fomenta un ambient de respecte i confiança.
Ara bé, com es poden treballar activitats per fomentar el respecte i la inclusió en infants amb necessitats educatives especials? Encara que, d’entrada, et pugui semblar més complicat, de fet, també tens a l’abast moltes dinàmiques per treballar la inclusió d’alumnat amb NEE que t’ajudaran.
En aquest joc, l’alumnat ha d’identificar diverses emocions i expressar-les amb l’ajuda dels tres colors d’un semàfor. D’aquesta manera, el vermell simbolitza enuig, ràbia o frustració; el groc, nerviosisme, ansietat, inquietud o preocupació; i el verd, emocions agradables, com ara felicitat i calma.
Gràcies a aquesta dinàmica senzilla però efectiva, els infants amb necessitats educatives especials no només desenvoluparan l’habilitat de reconèixer les pròpies emocions i les dels altres, sinó que també aprendran a gestionar-les de manera gradual. Aquest procés és més fàcil amb l’acompanyament d’adults, ja siguin familiars o educadors, i el suport dels companys, que tenen un paper fonamental en la creació d’un entorn segur i comprensiu.
Com que s’hi fan servir eines visuals i tangibles, com ara els colors, l’alumnat pot identificar més clarament com se sent en determinats moments. A més a més, com que es tracta de compartir aquests sentiments amb el grup, es fomenta l’empatia i la cohesió, i això ajuda els estudiants a comprendre que les emocions són part de l’experiència humana i que és vàlid sentir-les i expressar-les, fet que, d'altra banda, contribueix al seu desenvolupament socioemocional.
Has pensat de fer jocs per parelles, perquè l’alumnat s’ajudi entre si? És ben senzill! En aquesta dinàmica s’ha de formar parelles perquè duguin a terme tasques senzilles que requereixen col·laboració. El propòsit és que tots dos es facin costat mútuament, a fi de promoure tant el treball en equip com la integració de l’alumnat amb NEE en l’entorn educatiu. Aquesta activitat consolida les habilitats socials, l’empatia i la comunicació, alhora que fomenta un clima de respecte i d’acceptació a l’aula, i contribueix a una inclusió més gran.
Tens infants amb discapacitats a l’aula? Integrar tots els estudiants és fonamental per crear un ambient inclusiu i respectuós. Aquí et presentem algunes idees de jocs inclusius que pots implementar a l’aula per fomentar la integració i el treball en equip. Adaptats perquè tots els nens i nenes hi puguin participar!
Aquest joc és ideal per ajudar els infants a comprendre les diferències i a respectar-les! S’han de formar parelles i un o una dels integrants s’ha de tapar els ulls, mentre el company o la companya actua com a guia. Aquest últim ha de dirigir el company o la companya amb els ulls tapats a través d’un recorregut ple d’obstacles, fent servir únicament la veu per donar-li instruccions clares i precises.
L’objectiu principal és que qui tingui els ulls tapats confiï plenament en les indicacions de l’altre per evitar els obstacles i arribar al final del recorregut de manera segura. Aquesta dinàmica permet que els infants desenvolupin habilitats de comunicació i la paciència, i que, alhora, comprenguin com es pot sentir algú que no hi veu o que té dificultats per moure’s.
Coneixes la cadira de la diversitat? Un nen o una nena s’ha d'asseure en una cadira, mentre la resta s’asseu al voltant. L’estudiant assegut a la cadira ha de dir una qualitat que creu que el fa únic, i la resta, d’altra banda, ha de reflexionar com aquesta diferència ajuda tot el grup i l’enforteix, i ha d’explicar què hi aporta. La idea és que tots i totes passin per la cadira de la diversitat!
Tal com hem comentat, fomentar el respecte i la inclusió a l’aula és fonamental per crear un ambient en què tot l’alumnat, independentment de les seves capacitats o necessitats, se senti valorat i escoltat. Això també és essencial quan es tracta de valorar la diversitat cultural, personal i social i de respectar-la, més enllà de si es tracta o no d’infants amb necessitats educatives especials o amb discapacitats.
Aquesta activitat és molt senzilla. L’objectiu és crear un mural conjunt entre tota la classe; però no qualsevol mural! Cada estudiant hi ha de representar algun element que consideri que el defineixi o que el diferenciï, ja sigui un tret personal o cultural, com ara algun costum familiar, un interès particular, un esdeveniment, etc. Amb aquesta finalitat, pot fer servir el que consideri millor: paraules, dibuixos o imatges. Al final, el mural ha de reflectir la diversitat que hi ha a l’aula i ha de servir com un recordatori visual del valor de la inclusió.
Aquesta dinàmica té com a objectiu principal promoure la reflexió i el diàleg, de manera que així ajudi a fomentar l’empatia i la consciència en determinades situacions en què es pot donar l’exclusió, tant dins de l’aula com fora. Durant l’activitat, l’alumnat s’ha d’asseure en cercle per discutir diversos casos o exemples en què algú hagi estat exclòs o tractat de manera injusta. Han d’analitzar junts com podrien actuar per canviar aquestes situacions i fer que tothom se senti part del grup, sense que ningú se senti apartat.
Promoure el respecte i la inclusió a l’aula és molt més que una tasca educativa: és un compromís amb el desenvolupament integral de tot l’estudiantat, més enllà de les seves diferències. Les dinàmiques que impulsen aquest valors permeten que l’alumnat amb necessitats educatives especials o amb discapacitats se senti part activa del grup, alhora que reforcen en tots els infants el treball en equip i la importància de valorar la diversitat. Si creem un entorn en què cada alumne o alumna, amb NEE o sense, sigui escoltat, ajudat i respectat, sembrarem les llavors d’una convivència positiva i prepararem les noves generacions per construir una societat més inclusiva, justa i equitativa. Al capdavall, una aula que tingui en compte les diferències és un espai on cada infant pot créixer no només com a estudiant, sinó també com a persona.